Een 3e rif maken

Een nieuw zeil bestellen, daarvoor ben je bij ons ook aan het juiste adres. Wedstrijdzeiler, cruiser of wereldomzeiler. Wij kunnen je advies geven!

Mocht je echter een zeil hebben besteld en er nu pas achter komen dat je een derde rif mogelijkheid mist.. dan kunnen wij hem in de meeste gevallen ook achteraf nog plaatsen. Dit kan soms vrij eenvoudig, soms vraagt het iets meer werk en soms zeggen we ook: begin er niet aan.. Het is dus afhankelijk van meerdere factoren of een derde rif bijzetten een optie is.

Bij dit niet al te oude zeil werd ons gevraagd een derde rif mogelijkheid te maken. Het zeil is weliswaar pas enkele seizoenen oud, toch is door het gebruik en gekozen materiaal het zeil aan het achterlijk ‘dun’ en hier en daar door breuk gescheurd. We repareren dit direct met het aanbrengen van de patches. Wel is voorzichtigheid bij gebruik noodzakelijk ivm dun/dik overgangen in dit type zeil.

We beginnen met het loshalen van de lijken, de lattenhouders en latten patches. We maken het zeil kaal op de plaats waar de nieuwe patches moeten komen. Garen los tornen, hardware verwijderen. Als dit meezit, een simpele klus. Maar het zit soms ook tegen.. hier valt het gelukkig mee.

Na het kaalhalen kunnen we de nieuwe patches tekenen en uitsnijden. We maken radiale patches om de load (krachten) zo mooi mogelijk te verdelen. De patches ontwerpen we in ism Apollo Sails in Smar Azure  zodat ze ook correct zijn voor de krachten in het zeil. Erg belangrijk.

We tapen de patches vast aan het zeil. Dit moet secuur gebeuren. Zoals alles wat geplakt wordt op een zeil, rollen we het stevig aan. Doen we dit niet, dan komt alles vrij snel weer los.. dat willen we niet.

En dan is de patch klaar. Nu is het zaak om de patch vast te stikken. Dit doen we niet met een tripple stitch, bewust niet. De gewone zigzag steek is hier de juiste keus. Dacron tape langs het lijk wordt weer vastgezet (tijdelijk met tape) en we kunnen het geheel stikken. Elke radiale punt wordt vast gestikt. We creƫren zo een web die de radiale krachten perfect opvangt.

Vervolgens doen we ook de schootkant voorzien van een patch. Wederom eerst alles kaal halen en verwijderen. De schootkant patch is uiteraard groter (niet perse dikker.. groter om de krachten beter te kunnen verdelen. Krachten aan de schootkant zijn vele malen groter).

Omdat het achterlijk al ‘schade’ heeft proberen we hier rekening mee te houden. We voorzien het deel onder de patch in ieder geval van een extra laag taffeta tegen schavielen. Als het zeil straks gereefd gaat worden zijn de omstandigheden dusdanig dat het wellicht niet altijd even netjes gaat. Daarom ook een extra patch net onder de echte reef patch die overlappend wordt aangebracht.

We hebben ook een reefband aangebracht tussen de beide patches. Dit om vervorming van het materiaal – aan de nieuwe voet van het zeil – wat tegen te gaan.

De latzakken kunnen weer op het zeil gestikt worden, de lattenhouders weer opnieuw aangebracht.

Uiteindelijk persen we de nieuwe RVS ogen in het zeil en stikken we nog een webbing band aan in de richting waar de meeste krachten te verwachten zijn. Het zeil is nu voorzien van een 3e rif. Nu is het nog zaak voor de schipper om het derde rif ook correct te laten werken. Dit is niet altijd even eenvoudig. Wij kunnen en willen altijd meedenken.

En klaar. Nu koffie.

Comments are closed.